Ældrepleje i verdensklasse

Ældreplejen er en hjerteprioritet for Det Konservative Folkeparti. Og lysten til at bestemme over egen hverdag forsvinder naturligvis ikke, blot fordi man bliver gammel. Derfor ønsker vi at styrke selvbestemmelsen ved at styrke det frie valg.

At blive ældre skal være noget, man glæder sig til. Desværre er der i dag eksempler på en ældrepleje, som hverken er værdig eller omsorgsfuld. Derfor arbejder jeg sammen med den konservative folketingsgruppe for:

• En styrkelse af det frie valg

Vores ældre skal have bedre mulighed for selv at bestemme, f.eks. i forhold til at kunne vælge et friplejehjem eller en privat leverandør. Selvom man er gammel, skal man selvfølgelig kunne træffe sine egne valg.

• Faste plejehjemslæger

Fast tilknyttede læger på landets plejehjem giver trygge beboere, færre indlæggelser og mere korrekt medicinhåndtering.

• Social- og Sundhedshjælpere skal kunne miste retten til at arbejde med ældre.

Det er ikke alle mennesker, der egner sig til at arbejde med ældre. Det har vi set dokumenteret på plejehjem og i hjemmehjælpen. Vi ønsker at ændre reglerne, så også social- og sundhedshjælpere er omfattet af autorisationsloven og dermed kan miste retten til at arbejde med ældre. Behandler man en borger grimt og nedværdigende, mener vi, at man skal finde sig en helt anden branche at beskæftige sig med.